Η δραματουργία (στο
σινεμά ή στο θέατρο) έχει τρεις βασικούς τρόπους να "ανοίξει τα μάτια" του κόσμου:
τον κωμικό, τον τραγικό και τον ρεαλιστικό.
Με τον κωμικό γελοιοποιεί
τις κατεστημένες παραδοχές και κάνει τον κόσμο να ξεφύγει από τον σφιχτό τους εναγκαλισμό
και να δει παραπέρα. Η κωμωδία μετέρχεται την άρση και δρα ανατρεπτικά,
δείχνοντας την αντίθετη πλευρά από αυτήν που κοιτάζουν οι περισσότεροι, που ακολουθούν
τους εκάστοτε συρμούς. Γι’ αυτό βάζει στόχο συχνά τις μόδες, τις επισημότητες, τους
καθωσπρεπισμούς, τις σοβαροφάνειες, τις «κορεκτίλες», κλπ.
Με τον τραγικό τρόπο η δραματουργία δείχνει τις καταστροφικές συνέπειες της επιβολής
των κατεστημένων παραδοχών και κάνει τον κόσμο να φοβηθεί και να κρατήσει
απόσταση από αυτές. Η τραγωδία μετέρχεται την ακραία θέση, καθώς δρα επι-θετικά,
ωθώντας τη εκάστοτε ισχύουσα θέση (εξουσία, καθεστώς, συρμό, θεσμό) στα άκρα. Δείχνει
στην ίδια κατεύθυνση με αυτήν που πάνε τα πράγματα και τα σπρώχνει να αποκαλύψουν τη βία τους.
Και η κωμωδία και η τραγωδία ασκούν κριτική στην πραγματικότητα, ενώ ο ρεαλισμός δείχνει την ίδια
την πραγματικότητα, με τρόπο που ο κόσμος να τη συνειδητοποιεί. Ο ρεαλισμός μετέρχεται
την απεικόνιση των πραγμάτων έτσι όπως είναι στ’ αλήθεια, (θετικά, αρνητικά,
γελοία, σοβαρά, κλπ. - χωρίς καμία ωραιοποίηση ή κακοποίηση) παίζοντας τον ρόλο
του καθρέφτη. Η ανάδειξη της αλήθειας μπορεί να είναι εξίσου απελευθερωτική,
καθώς οι άνθρωποι δεν είναι στ’ αλήθεια αυτό που επικαλούνται οι ισχύουσες
θέσεις και οι κατεστημένες παραδοχές.
Βέβαια, για να
λειτουργήσουν όλοι αυτοί οι τρόποι απελευθερωτικά, θα πρέπει οι δραματουργοί να
έχουν επίγνωση του ρόλου τους και συνείδηση του έργου που επιτελούν είτε κάνουν
κωμωδία είτε τραγωδία είτε ρεαλισμό.
No comments:
Post a Comment